Historia
Kawasaki W 650 sięga 1999 roku. Skąd w ogóle w głowach inżynierów
koncernu taki pomysł. Przecież to już było, ale moda na motocykle może
tak jak moda na mini, może powracać. Wydaje się, że pewność tą Kawasaki
uzyskał wprowadzając pod koniec lat 80-tych, a właściwie reaktywując
serię Z, pod nazwą Zephyr. Seria Z to czterocylindrowe silniki z drugiej
połowy lat 70-tych, czemu więc nie cofnąć się dalej.
Cofnięto
się do lat 60-tych, wzorując się na W1, stworzono podobny stylem, ale
nowoczesny W 650. Pozostawiono charakter „angielskiego klasyka”,
opierając się na nowoczesnych rozwiązaniach. Dobra elektronika i
uszczelnienie silnika i skrzyni biegów miały przynieść sukces. Na czym
Kawasaki opierał tą teorię, na popularności Triumph’a Bonevile. Po
koniec lat 90-tych Bonevile stał się ulubionym motocyklem w LA i nie
tylko, klasyka wróciła do łask. Niestety nie sprawdziło się to w
przypadku Kawasaki, za oceanem nie odniósł sukcesu, natomiast w europie i
Japonii sprzedawał się wyśmienicie.
To
co charakteryzowało nowe Kawasaki to napęd rozrządu wałkiem królewskim.
Rozwiązanie takie jako pierwsze zastosowało Ducati, ale w silnikach
jednocylindrowych i w 1972 roku w silniku V twin. W 650 było pierwszym w
historii „szeregowcem” z takim rozwiązaniem. Dodano do tego stożkowe
koła zębate i uzyskano „niezniszczalny” wręcz system sterujący
rozrządem. W całej historii motoryzacji wałek królewski uważa się za
najtrwalszy i najlepszy, jedyną jego wadą jest cena, dlatego też został
wycofany z produkcji i zastąpiony łańcuszkami i paskami.
Wałek królewski z Kawasaki W 650
Sam
wygląd motocykla nie odbiegał od swoich pierwowzorów, masa chromu,
niklu i aluminium, płaska kanapa i śliczne malowanie. Motocykl posiadał
nawet „kopkę” i to nie tylko jako atrapę. Ciekawostką jest to, że w 2006
roku (w związku z zaostrzeniem emisji spalin) na rynku japońskim ukazał
się W400, był to ten sam silnik z 650, o tej samej średnicy tłoka, ale
niewiarygodnie małym skoku, bo jedynie 49 mm w porównaniu z 80 mm w
W650. Oba modele były produkowane do 2007 roku, a ostatnie weszły do
sprzedaży w 2008.
Bezpośrednim następcą W 650 jest Kawasaki W 800, ale ta historia dopiero się pisze ……
Jawa 500 była wcześniej..nie wiem skąd pomysł autora że kawasaki???
OdpowiedzUsuńNajzwyczajniej brak wiedzy na moment pisania artykułu :)
UsuńI jeszcze wcześniej był Norton Manx :)