środa, 24 sierpnia 2011

Kawasaki W 650

Historia Kawasaki W 650 sięga 1999 roku. Skąd w ogóle w głowach inżynierów koncernu taki pomysł. Przecież to już było, ale moda na motocykle może tak jak moda na mini, może powracać. Wydaje się, że pewność tą Kawasaki uzyskał wprowadzając pod koniec lat 80-tych, a właściwie reaktywując serię Z, pod nazwą Zephyr. Seria Z to czterocylindrowe silniki z drugiej połowy lat 70-tych, czemu więc nie cofnąć się dalej.
Cofnięto się do lat 60-tych, wzorując się na W1, stworzono podobny stylem, ale nowoczesny W 650. Pozostawiono charakter „angielskiego klasyka”, opierając się na nowoczesnych rozwiązaniach. Dobra elektronika i uszczelnienie silnika i skrzyni biegów miały przynieść sukces. Na czym Kawasaki opierał tą teorię, na popularności Triumph’a Bonevile. Po koniec lat 90-tych Bonevile stał się ulubionym motocyklem w LA i nie tylko, klasyka wróciła do łask. Niestety nie sprawdziło się to w przypadku Kawasaki, za oceanem nie odniósł sukcesu, natomiast w europie i Japonii sprzedawał się wyśmienicie.
To co charakteryzowało nowe Kawasaki to napęd rozrządu wałkiem królewskim. Rozwiązanie takie jako pierwsze zastosowało Ducati, ale w silnikach jednocylindrowych i w 1972 roku w silniku V twin. W 650 było pierwszym w historii „szeregowcem” z takim rozwiązaniem. Dodano do tego stożkowe koła zębate i uzyskano „niezniszczalny” wręcz system sterujący rozrządem. W całej historii motoryzacji wałek królewski uważa się za najtrwalszy i najlepszy, jedyną jego wadą jest cena, dlatego też został wycofany z produkcji i zastąpiony łańcuszkami i paskami.
 
     Wałek królewski z Kawasaki W 650
Sam wygląd motocykla nie odbiegał od swoich pierwowzorów, masa chromu, niklu i aluminium, płaska kanapa i śliczne malowanie. Motocykl posiadał nawet „kopkę” i to nie tylko jako atrapę. Ciekawostką jest to, że w 2006 roku (w związku z zaostrzeniem emisji spalin) na rynku japońskim ukazał się W400, był to ten sam silnik z 650, o tej samej średnicy tłoka, ale niewiarygodnie małym skoku, bo jedynie 49 mm w porównaniu z 80 mm w W650. Oba modele były produkowane do 2007 roku, a ostatnie weszły do sprzedaży w 2008.
Bezpośrednim następcą W 650 jest Kawasaki W 800, ale ta historia dopiero się pisze ……  

2 komentarze:

  1. Jawa 500 była wcześniej..nie wiem skąd pomysł autora że kawasaki???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najzwyczajniej brak wiedzy na moment pisania artykułu :)
      I jeszcze wcześniej był Norton Manx :)

      Usuń